Dossier: Oostflakkee
drs. L.W. Verhoef
registeraccountant
Kersengaard 13
3962 JR Wijk bij Duurstede

Wijk bij Duurstede, 20 april 2007

De gemeenteraad van
gemeente Oostflakkee
Postbus 75
3255 ZH Oude-Tonge

Betreft: Jaarrekening 2006 van gemeente Oostflakkee

Geachte Raad,

Voor u als gemeenteraad is de jaarrekening van uw gemeente een belangrijk document: hiermee legt het college van burgemeester en wethouders rekening en verantwoording aan u af over het gevoerde (financiële) beheer en verder is de jaarrekening voor u een belangrijk toetsingsmiddel voor de betrouwbaarheid van de begrotingen. Op basis van deze jaarrekeningen en begrotingen beslist u over de hoogte van de gemeentelijke belastingen en over het wel of niet doorgaan van belangrijke activiteiten. Ook voor de (geïnteresseerde) burgers is de jaarrekening een belangrijk document: d.m.v. de jaarrekening legt het gemeentebestuur al dan niet met uw instemming aan de burgers rekening en verantwoording af over de besteding van de belastinggelden en het gevoerde (financiële) beheer. Het is dus erg belangrijk dat de jaarrekening en de begroting betrouwbaar zijn.

Ik doe al enige jaren onderzoek naar jaarrekeningen van gemeenten en provincies. Mijn conclusie is dat de jaarrekeningen van veel gemeenten en provincies onbetrouwbaar en dus misleidend zijn. Ondanks de goedkeurende accountantsverklaringen daarbij die het tegendeel beweren.
Veelal geldt dat voor de presentatie van de baten en de lasten en het saldo daarvan. Het geldt veelal ook voor de presentatie van de financiële positie.
Het geldt ook voor de jaarrekeningen van de afgelopen jaren (inclusief die over 2006) van gemeente Oostflakkee.

De rekening van baten en lasten over 2006 sluit met een nadelig saldo van € 60.000. Het werkelijke saldo is nadelig € 403.000 (info). Er wordt dus € 343.000 verzwegen.
En al eerder:
De rekening van baten en lasten over 2004 sloot met een saldo van € 0,0 miljoen. Het werkelijke saldo was € 0,3 miljoen (info). Er werd dus € 0,3 miljoen verzwegen.
De rekening van baten en lasten over 2005 sloot met een voordelig saldo van € 0,2 miljoen. Het werkelijke saldo was nadelig € 0,9 miljoen (info). Er werd dus € 1,1 miljoen verzwegen.

Samenvattend:
Over de periode 2004-2006 werd een overschot gepresenteerd van € 0,1 miljoen. In werkelijkheid was er een nadelig saldo van € 1,0 miljoen. Een verschil derhalve van € 1,1 miljoen.

Ook de weergave van de financiële positie is niet juist. In de balans komen onder de verplichtingen bedragen voor die in het geheel geen verplichtingen zijn, en anderzijds ontbreken wèl bestaande verplichtingen. Het betekent ook dat de hiermee samenhangende kosten verkeerd in de rekening zijn opgenomen.

In de jaarrekening en het jaarverslag 2006 komt ook heel veel onzin voor, bijvoorbeeld waar het gaat over reserves, over voorzieningen, over een "resultaat voor bestemming" en een "resultaat na bestemming" (er is maar één resultaat en dat is het resultaat, i.c. het saldo van de baten en de lasten), over zoiets als een "programmarekening" (zoiets heet in gangbaar Nederlands een rekening van baten en lasten of een winst-en-verliesrekening), over een "weerstandsparagraaf", over "uitzettingen" en schulden met zoiets als een "rentetypische looptijd", over zoiets als "investeringen met een economisch nut" en "investeringen met een maatschappelijk nut", en een onzinnige bijlage over zoiets als "SISA". Dit soort onzin zet alleen maar de lezer op het verkeerde been en leidt af van waar het werkelijk over zou moeten gaan.
Overigens adviseer ik u sterk tot het opheffen van alle reserves, deze samen te voegen tot één Algemene reserve, en alle baten en alle lasten op te nemen in waar ze thuishoren, namelijk in de begroting respectievelijk in de rekening van baten en lasten. Dat zal het inzicht in waar het echt over moet gaan, aanmerkelijk verbeteren.

Opvallend is dat uw rekenkamercommissie in zijn rapport van april 2007 over de kwaliteit van de jaarstukken 2006 bovenstaande tekortkomingen niet heeft opgemerkt. Waarschijnlijk ontbreekt het de commissie aan deskundigheid.

U leest er heel veel meer over op de website www.leoverhoef.nl, te beginnen met: "Boekhoudfraude bij gemeenten en provincies schering en inslag". Op de website treft u mijn bevindingen over de jaarrekeningen van Oostflakkee aan in de lijst "Uw gemeente en provincie". Deze brief en mijn eerdere brief dd. 28 maart 2007 over de misleidende jaarrekeningen 2004 en 2005 treft u aan in "Dossier: Oostflakkee".

Volgens BBV artikel 3 moeten de jaarstukken met name voor gemeenteraadsleden goed te begrijpen zijn. U kunt het beste zelf beoordelen of aan deze eis is voldaan.

Graag was ik u van dienst.

Met vriendelijke groet en hoogachting,

L.W. Verhoef